Schrijfmotoriek
Samen bouwen aan vlotte en leesbare letters.
Leren schrijven is zoveel meer dan enkel pen op papier zetten. Voor veel kinderen is het een uitdaging die motorisch veel vraagt. Als kinesitherapeut help ik om die fijne motoriek op een speelse, doelgerichte manier te ondersteunen.
Heb je een kind dat moeite heeft met schrijven? Merk je dat het handschrift onleesbaar is, of dat het schrijven erg traag en vermoeiend gaat? Worden er bezorgdheden vanuit de school geuit? Dan kunnen schrijfmotorische moeilijkheden meespelen.
Hoe kunnen wij jou helpen?
Om schrijfmotorische moeilijkheden goed in kaart te brengen, maken wij gebruik van twee belangrijke instrumenten: de Movement ABC-2 en de SOS-vaardighedenlijst (VL). Ze geven me inzicht in de motoriek van je kind en helpen om een therapie op maat op te stellen.
Movement ABC
De Movement ABC-2 is een gestandaardiseerde test die de algemene motorische vaardigheden van kinderen beoordeelt. Denk aan evenwicht, handvaardigheid en bewegingen zoals knippen of blokjes stapelen.
Deze test:
brengt motorische moeilijkheden in kaart – waaronder kenmerken die kunnen wijzen op een ontwikkelingsstoornis zoals DCD (Developmental Coordination Disorder)
toont of er een achterstand is in fijne, grove motoriek of evenwicht
geeft cijfermatig en visueel weer waar de sterktes en zwakkere punten liggen
Voor schrijfmotoriek is dit belangrijk, want een verstoorde fijne motoriek of hand-oogcoördinatie kan het schrijfproces sterk beïnvloeden.
SOS-vaardighedenlijst
De SOS-VL is een observatie-instrument dat gebruikt wordt tijdens een schrijftaak. Hierin wordt gekeken naar:
zithouding en pengreep
tempo van schrijven
leesbaarheid en vormgeving van letters
inspanning die het kind lijkt te leveren
eventuele pijn of vermoeidheid tijdens het schrijven
Het is een waardevol instrument omdat het een beeld geeft van hoe een kind functioneert tijdens het schrijven zelf – iets wat in gestandaardiseerde testen niet altijd zichtbaar is.

